marți, septembrie 09, 2008

Taxa de poluare?

Ca cum adica?

Io imi cumpar masina de pa Jermania, o aduc fain frumos in tara, ii pun numere rosii pana rezolvez (e gresit intentionat) cu intabulatu', adica le dau brief-ul masinii, ceea ce insemneaza ca e un soi de carte de identitate a lor, brief dupa care imi fac ei o carte de identitate noua, romaneasca, un talon, niste verificari tehnice, toate pe baza actelor cu care masina a venit in tara. Nu stiu daca e esential, dar aceste acte ale masinii din Jermania erau in bord. Am fost nevoit sa platesc taxa de inmatriculare, de prima inmatriculare. Adica sa simti ca ai privilegiul sa fii tu primul proprietar, trebuie sa platesti. Normal?

In fine, se trezesc ei, astia care ne fac viata mai frumoasa cu fiecare zi ce trece, sa ne restituie taxa de prima inmatriculare, pardon , o parte din acea taxa, pt ca s-au gandit ca trebuie sa o transforme in altceva, ca sa ne ia banii pe ceva. Asadar, se transforma in taxa de poluare, din taxa de prima inmatriculare. Asa ca se zvonea ca eu, din cei 800 de euroi platiti ca un soi de taxa, primesc inapoi 500 de euroi, ceilalti 300 fiind transformati in alta taxa. Atunci nu m-am prins ca e pe fata deja cioraneala.

La indemnurile UE s-a votat in final ca se elimina de tot orice taxa. Era si normal. Orice cetatean UE putea sa cumpere o masina din UE sa o inmatriculeze in tara lui fara nici o taxa. Romanul, nu! In schimb, ai oferte la Citroen.

Acum am inceput sa ma prind ca ne-au furat rau de tot. Mai mult, unii au actionat in judecata ca taxa fiind ilegala, si culmea, au si castigat.

Dar nici o problema, masina merge, astia ne dau banii inapoi. Dar nu oricum:

1. Tomnesti o cerere ca vrei sa iti iei banii inapoi, ca poate te incurca si nu vrei sa-ti incurci contabilitatea si cu banii aia, poate ai uitat de ei, poate nu-i mai vrei pur si simplu.
2. Brieful ala de la inceput cu care a venit masina in bordul imbracat in piele bordeaux si dupa care ti-au facut ei toate actele romanesti si ala l-au retinut la Politie. "-No, da ce-i cu ala?" intrebara nepotzeii pe bunicul, care ii tinea pe unul in partea dreapta a barbii sale stangi, iar pe celalalt pe trotuar in fata casei sa stea de 6 sa vada cand vine postasul cu pensia.

"- No apoi cu ala, dragii bunicului, sa stitii ca o fost ashe:

Musai ca trebe sa faci o cerere la Politie sa iti elibereze brieful masinii, sa il traduci, ca ei nu isi mai aduc aminte ca dupa ala ti-o facut cartea de identitate a masinii in limba romana, sa inteleaga ei apoi cand iti cer actele masinii si talonul si poate ceva spaga.

Pana aci ii clar. N-am inteles nimic din astea. O fi sistemul aiurea, nu stiu, nu-mi dau seama.

Cred ca era mai simplu asa: "Oameni buni, ne cerem scuze ca v-am zmuls de o taxa pe care nu trebuia sa o luam de la voi, dar bani cu care noi am mai invartit una alta prin ograzile proprii vi-i dam inapoi acum din dragoste si respect la indemnul UE care ne-o prins ca v-am luat banii cu japca. Asa ca si tu, si tu, si tu , si chiar tu haideti sa va restituim banii vostri. Ne cerem scuze!"

Dar nu e asa simplu. Dimpotriva, e mult prea complicat: dosare, cereri, traduceri, legalizari, umblaturi pe la Finante, cafenele, pizzerii, ghisee etc.

La sfarsitul povestii, copii au plecat la somn, bunicul a mai luat un rachiu si s-a pus pe net sa vada ce se mai intampla cu acceleratorul cela de particule...

Intrebare: Cati nepotzei avea bunicul si de ce cel mai mic dintre ei nu putea manca crema de zahar ars?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu